Slott från olika tider, glass kreationer, Långe Jan och sommarvärme på en kritvit strand - En vecka på Öland

Jag har haft semester! en riktigt semester där man får åka iväg nånstans som inte är Stockholm eller Gävle. Som jag skrev i senaste inlägget så bestämde jag mig lite spontant att följa med Mamma och Pappa till Öland en vecka. Vi bodde som sagt i Korsnäs-lägenheten som ligger i Köpingsvik bara strax norr om Borgholm och precis vid stranden. Det var nästan som att komma utomlands med den vita fina sanden och kristallklart vatten, bara lite i kallt kanske men det kom att ändra sig. Lägenheten var också väldigt fin, modern och fräsch med stora fönster som ledde ut till en stor balkong. På baksidan hade vi också en familj med vildkaniner som hoppade omkring på kvällarna och en kväll såg vi även en igelkott. Sen hade vi också en fantastisk utsikt över havet, väldigt trevligt!

Måndagen bjöd på väldigt växlade väder men mest sol så det fick bli en förmiddags utflykt. Vi tog cyklarna som hörde till lägenheten och cyklade till Borgholms slott. Det går verkligen att känna historiens vingslag i den platsen, det är en mäktig slottsruin som blickar ut över hela Borgholm. När vi kände oss klara tog vi en liten räkmackelunch innan vi hoppade på cyklarna igen och åkte till Solliden. Vi såg inga kungligheter men en väldigt vacker trädgård, det var dock lite tidigt på sommaren för mycket hade inte hunnit börja blomma än. I trädgården fanns också en spännande skulpturutställning av Susanne Demåne. Vackra kvinnoskulpturer i trä och metall som alla hade nåt tema till människan och jorden.

Vi hade väldigt tur med vädret på Solliden, det var ju som sagt väldigt växlande men vi klarade oss precis ifrån den värsta regnskuren, vi hann nämligen precis tillbaka och kunde söka skydd i giftshoppen tills det slutade. Vi tog oss sen ner till Borgholm och åt mjukglass i solen som bestämt sig för att kika fram igen.

Tisdagen bjöd på betydligt bättre sommarväder, i alla fall på förmiddagen så då åkte vi norrut till ett naturreservat och en stenstrand som pappas kusin tipsat om. Det var en hel strand med bara släta mackstenar, sten som har slipats av havet. Väldigt häftigt! Det må ha varit i kallaste laget men det blev faktiskt ett dopp i havet där, årets första. Det var ju tur att det var väldigt varmt i solen på land i alla fall. Efter vi ätit lite matsäck så åkte vi vidare och kikade på lite raukar, ja de finns på Öland också, sen bar det av hem. Efter en dag på stranden blir man ju dock sugen på glass så vilken tur att det låg en glass-restaurang längst vägen hem, Källa Glassgård med bara glass på menyn, mycket glass! Det var nästan för mycket för det gick knappt att välja haha. Det var fantastiska glass kreationer i alla fall och väldigt gott! Än en gång så tajmade vi vädret perfekt och det började inte regna förens vi satt oss i bilen igen.

Onsdagen bjöd på riktigt strandväder på förmiddagen i alla fall om man var direkt i solen så då passade vi på att gå ner på stranden direkt på morgonen. Det blev ett dopp nu också, lite kallt i vattnet men ändå varmare här än där vi var dagen innan men det beror nog mycket på att Köpingsviks strand är mycket mer långgrund. Det kom in massa moln sen runt lunch så då fick det bli en liten utflykt igen, denna gång till den östra sidan och Kapelludden. Där finns bl.a. S:ta Britas kapell, en kyrkoruin från 1200-talet. Det blåste dock riktigt kallt så vi blev inte kvar där så länge.

I torsdags bar det av direkt på morgonen på en utflykt till Ölands sydligaste punkt och Sveriges högsta fyr, Långe Jan. Det låg lite små hus kring fyren och ute i havet kunde man se både sälar och massor av olika fåglar. Man fick även klättra upp i fyren och det var en fantastisk utsikt där uppifrån. Det blev en liten fika på ett kafé där sen åkte vi norrut igen, vi gjorde en lite avstickare till en ljus-butik i en container med egenstöpta ljus från ljusstöperiet med det fantastiska namnet StickoBrinn haha. Sen åkte vi vidare och det blev en sushi-lunch i Färjestaden innan vi åkte hem igen.

Vädret hade som innan varit lite växlande men det var ändå varmt så vi gick ner på stranden sen på eftermiddagen för ett kvällsdopp. Mamma gav upp när det kom in moln igen men jag och pappa var kvar och fick upp värme med att kasta boll och i mitt fall göra volter och öva jazzhopp i sanden haha. Faktum var dock att det var nästan varmare i vattnet än luften så det gick riktigt bra att bada, även fast det inte blev nån längre simtur.

I fredags blev det en dag på stranden, eller i alla fall en förmiddag. Öland visade sig från sin bästa sida med riktig högsommarvärme och nästan ingen vind. Så härligt att få sola och bada lite, jag har verkligen saknat det och extra härligt med utomlands känslan också. Jag har ju liksom inte varit utomlands nånstans varmt sen Italien 2016. När vi kände oss färdigbakade i solen för dagen blev det lite lunch sen åkte vi till Ölands museum Himmelsberga. Ett friluftsmuseum med gamla hus, typ skansen i miniformat med Ölandstema, intressant men väldigt varmt. På kvällen sen cyklade vi in till Borgholm och åt på en Italiensk restaurang. Pastan var jättegod men vinet var hemskt haha men överlag en väldigt trevlig sommarkväll.

I lördags var det lite gråmulet på blåsigt på förmiddagen så då passade vi på att städa ur lägenheten så vi inte skulle behöva städa lika mycket på söndagen. Vädret blev sen mycket bättre så vi gick ner på stranden, det blev verkligen jättevarmt och soligt vilket var fantastiskt! lite kallare i vattnet bara p.g.a. blåsten men man blev ju snabbt varm igen av solen. När vi kände oss klara för dagen gick vi upp och fortsatte att städa sen blev det en till restaurangkväll i Borgholm, jag lyxade även till det med efterätt, mycket trevligt! En väldigt fin sommarkväll!

Igår bar det av hemåt igen, det var en smidig resa förutom lite köer i en tunnel här i Stockholm. Vi åt lite kinamat hemma hos mig innan mamma och pappa åkte vidare. Jag hade sen en väldigt lugn eftermiddag/kväll hemma för att packa upp och bara ta det lugnt. Det var en jättefin vecka på Öland väldigt lagom och med mycket bättre väder än utlovat, jag är glad att jag bestämde mig för att följa med!