Vecka 24 & 25: Genrep och premiärer, samt midsommarfirande i dagarna två
Vecka 24
Sista repveckan! Tiden flyger förbi. Veckan började med två vanliga repdagar där vi körde igenom det som behövde lite mer kärlek samt hann med lite finputs. På måndagen blev det en hel del springande mellan parkens alla delar för min del. Från Trollriket till Skugglandet och tillbaka till Trollriket. Från Gläntan till Skogstomtebyn och med små mellanlandningar i Pannkaksstugan. Tisdagen var lite lugnare då hade jag förutom en sväng i ziplinen främst egenrep så jag hann prata igenom alla manus samt öva lite koreografi.
Onsdagen och torsdagen var genrepsdagar där vi får testa att köra enligt körschemat med allt vad det innebär. På onsdagen skuggade jag mitt ena track hela dagen och vara inte upp och körde nåt själv. Det var lärorikt men helst så hade jag ju velat köra själv så jag fått testa allt. Det är en sak att se och en annan sak att utföra själv men förhoppningsvis så kommer det gå ändå. Jag är mest nervös över alla klädbyten och omsminkningar.
Mitt i sista repveckan hann vi med ett biobesök också. Vi var några som passade på att efter jobbet på onsdagen äta sushi i stan och sen gå och se Disclosure Day. Kul med bio men tyvärr inte så bra film. Alltså helt okej men ja det var en film och liksom inte så mycket mer.
På torsdagen möttes vi av ett gäng troll på vägen till jobbet som delade ut godis! ”Varning för troll” skylten på vägen upp till Tomteland är verkligen inte bara för dekoration haha. Sen fick jag hänga med grymvätten Grymm hela dagen. Det gick bra förutom att jag mådde lite illa av både tänder och en för tight balaklava under hakan. Det blev dock lite bättre under dagen och jag fick en lite lösare balaklava tack och lov.
Efteråt vankades det genrepsfestligheter i Pannkaksstugan och det bjöds på bubbel och varmkorv! Kvällen bjöd ju också på riktigt fint soligt väder så det blev att man satt utomhus och pratade och skrattade och bara hade det trevligt. När det började rundas av bar det av hemåt för att duscha, byta om och fixa sig för kvällens premiärfest. Premiären är ju inte förens på lördagen men eftersom vi alla var lediga på fredagen så passade torsdagskvällen bra för festligheter. Vi var alla bjuda hem till Maja, Mikael och Josefins kollektiv på andra sidan centrum från oss. Kvällen började utomhus, de hade lagt ut filtar på gräsmattan så vi var ett gäng som satte oss där. Det var en kväll med mycket prat och skratt, de hade även förberett en lek där alla hade fått skicka in en galen eller knasig historia om sig själv och så fick tre personer gå upp och så skulle man gissa vem historien hörde till. Ett kul sätt att lära känna varandra lite mer och bara roligt att få höra alla berätta om sina tokiga anekdoter. När det blev för myggigt gick vi in och resten av kvällen spenderades i köket. En superrolig och trevlig kväll blev det och jag cyklade hem sen i den ljusa sommarnatten.
Jag var absolut bakis på fredagen men mådde ändå bättre än förväntat. Det var ju ändå typ ett halvår sen jag senast festade så det hade kunnat gå åt alla håll och kanter. Det blev hur som helst en väldigt lugn hemmadag. Återhämtning, chips och massor med vatten. På lördagen sen var det dags för prempa och jag fick hänga med grymvätten Grymm hela dagen. Faktiskt fick jag hänga med henne hela helgen. Det var regnigt och ruskigt väder men det stoppade varken sagofigurer eller besökare. Det är roligt att äntligen vara igång nu och får se hur allt fungerar i denna park liksom i praktiken.
(Inlägget fortsätter efter bilderna)










Vecka 25
På måndagen skulle jag egentligen stått i bod men pga. lite schemaändring fick jag hänga med Grymm en dag till. Det kändes dock i kroppen, grymvättarna är väldigt aktiva och bär på en massa extra vikt i och med zipline-selarna. Bra träning men ryggen blir aningen trött. Det var välbehövligt med två dagar ledigt sen. Jag passade på att träna, handla, laga mat, tvätta och allt sånt som man så lätt hamnar efter med. Skönt att få vara ledig men också skönt att komma ikapp med livet igen. På torsdagen var jag tillbaka på jobbet men då i trollboden. Dock så får man hänga med både dimälvor och bergatroll när man har just det bodpasset. Spännande! Annars så var dagen rätt så lugn. Det var kul att äntligen få se alla äventyren i Trollriket dock!
Parken är stängd på midsommarafton och då passar det ju toppen att ha midsommarfest på torsdagskvällen så vi var alla bjudna till vårt grannkollektiv här på Älvgatan för knytis, lekar och bara mysigt midsommarfirande! Det var en så fin kväll, det är verkligen så fina människor som jag har hamnat med här. På själva midsommaraftonen sen var jag och Elvira iväg på förmiddagen och plockade blommor och satt sen och band varsin krans ute på altanen. Jag hade annars inte några storslagna planer för dagen men hoppade i sista minut på att hänga med några kollegor ut till ett midsommarfirande på Sollerön. Det var ett ”litet” firande men här i midsommar meckat som är Dalarna så betyder det stort ändå. Vi åt picknick och lyssnade på spelmännen, det restes stång och sen var det traditionsenlig ringdans. Det var ett mysigt och helt lagom firande, härligt med bra väder också.
På lördagen var jag tillbaka på jobbet igen för min nästa premiär. Jag skulle nämligen få hänga med skogstomten Tipp, Skuggvittran Illvilja och skogsälvan Lilja för första gången. Det var lite nervöst för det hade ju ändå gått över en vecka sen repperioden men det gick så bra så! Det känns väldigt bra att vara igång med allting nu. Vädret slog också om det världens värmebölja så då har man fått testa på hur det känns med. Jag fick hänga med dessa tre donnor hela helgen och efter varje arbetsdag var vi ett helt gäng som svalkade oss i Aurorasjön. Hur lyxigt att parken har sin egen badsjö liksom!





















